Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό να δώσει μια άλλη επιλόγη στους δασκάλους που διδάσκουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο. Στο θεματολόγιο του ιστολογίου περιλαμβάνονται δραστηριότητες, σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας, κριτήρια αξιολόγησης και πολλά άλλα που αφορούν και τις πέντε περιοχές των αθλητικών δραστηριοτήτων στις οποίες στοχεύει το μαθήμα της Φυσικής Αγωγής.
ΑΘΛΟΠΑΙΔΙΕΣ , ΣΤΙΒΟΣ , ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ, ΧΟΡΟΣ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Μέσα από την ετοιμασία και εφαρμογή αυτού του υλικού θέλησα να δώσω ένα πιο ζωντάνο και διασκεδαστικό χρώμα στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και να το κάνω ακομή πιο ενδιαφέρον για τα μικρά παιδιά του δημοτικού σχολείου.
Παρακαλώ όπως έχω τα δικά σας σχόλια αλλά και τις δικές σας ιδεές ώστε να ενισχυθεί τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά αυτή η προσπάθεια. Για δημοσίευση στο ιστολόγιο δικού σας εκπαιδευτικού υλικού οποιασδήποτε μορφής παρακαλώ στείλτε το στην ηλεκτρονική διεύθυνση savvidg@cytanet.com.cy

Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

Πετοσφαίριση - Μανσέτα

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ

από τη Χριστιάνα Βραχνού - Εκπαιδευτικός

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΘΕΜΑ: Πετοσφαίριση - Μανσέτα

ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ (προϋπάρχουσες γνώσεις):
Τα παιδιά ήδη γνωρίζουν:
1. Τη θέση ετοιμότητας.
2. Τη μετωπική πάσα με δάκτυλα σε στάση.
3. Τη μετωπική πάσα με δάκτυλα σε κίνηση.
4. Τη μετωπική πάσα με άλμα.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μέσα από την πορεία δραστηριοτήτων που ακολουθεί, τα παιδιά θα διδαχθούν ως νεα δεξιότητα τη μανσέτα.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ψυχοκινητικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος τα παιδιά να είναι ικανά να:
1. Εκτελούν τη μανσέτα πρώτα σε στάση, σε περπάτημα και μετά σε τρέξιμο από το μέσο του γηπέδου, με το σωστό τρόπο (μέτωπο στραμμένο προς το σημείο που θα στείλουν τη μπάλα, το ένα πόδι προηγείται του άλλου, χέρια ενωμένα στο ύψος των πήχεων με τεντωμένους τους αγκώνες, η μπάλα να χτυπά ταυτόχρονα στους δύο πήχεις).
2. Συνδυάζουν μανσέτα (νέα γνώση) και πάσα με δάκτυλα (προϋπάρχουσα γνώση) από το μέσο του γηπέδου, με το σωστό τρόπο (για τη μανσέτα ισχύουν όσα αναφέραμε στον προηγούμενο στόχο και για την πάσα με δάκτυλα ισχύουν: τα δάκτυλα των χεριών σχηματίζουν τρίγωνο με δείκτες και αντίχειρες, συνάντηση χεριών με μπάλα στο ύψος του μετώπου, οι αγκώνες λυγισμένοι σε ορθή γωνία, πόδια ανοιχτά στο άνοιγμα ώμων και γόνατα λυγισμένα).
3. Εφαρμόζουν σωστά (ισχύουν όσα αναφέραμε στον προηγούμενο στόχο) τη μανσέτα (νέα δεξιότητα) σε συνδυασμό με τις προϋπάρχουσες γνώσεις (θέση ετοιμότητας, πάσα με δάκτυλα) σε ένα ομαδικό παιχνίδι σε όλο το χώρο του γηπέδου.

Συναισθηματικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος οι μαθητές να:
1.Κοινωνικοποιηθούν και να καλλιεργήσουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας μέσα από το παιχνίδι mini volley. Με τη βοήθεια και τη στήριξη του δασκάλου, ο οποίος θα θέσει πριν από το παιχνίδι κανόνες (πχ. 1. Δε δικαιούται ένα παίκτης να πασάρει δύο φορές συνεχόμενα στο ίδιο άτομο, 2. Αυτοί που έχουν την κατοχή της μπάλας να εκτελούν μεταξύ τους τρεις πάσες πριν την περάσουν στην αντίπαλη ομάδα, 3. Όλα τα μέλη της ομάδα να είναι σε ετοιμότητα όταν αναμένουν τη μπάλα από την αντίπαλη ομάδα).
2.Γνωρίσουν την έννοια της τιμιότητας, της δικαιοσύνης και την αντιμετώπιση της ήττας μέσα από το ομαδικό παιχνίδι. Ο εκπαιδευτικός, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, χρησιμοποιεί κάρτες επιβράβευσης, ώστε να δώσει θετική ανατροφοδότηση όπου αρμόζει, αλλά και κάρτες διορθωτικής ανατροφοδότησης, ώστε να διορθώσει μια προβληματική συμπεριφορά.

Γνωσιολογικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος οι μαθητές να :
1.Απαριθμούν βασικές πληροφορίες που αφορούν την πετοσφαίριση (η πετοσφαίριση είναι ομαδικό παιχνίδι, κάθε ομάδα αποτελείται απο 6 παίκτες, διάταξη των παικτών στο γηπεδο).
2.Κατανοήσουν ότι και η μανσέτα ανήκει στα θέματα της πετοσφαίρισης.

ΣΤΟΧΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Επιδίωξη για βελτίωση της διδασκαλίας μου είναι να:
1.Μιλώ δυνατά για να με ακούνε όλα τα παιδιά όταν εξηγώ τους κανόνες του παιχνιδιού ή όταν δίνω πληροφορίες για τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων.
2.Κατανέμω το χρόνο μου σωστά, ώστε να έχω την ευχέρεια να δω όλα τα παιδιά καθώς εξασκούνται.
3.Δίνω θετική και διορθωτική ανατροφοδότηση εκεί όπου χρειάζεται.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΑ
•Αριθμό μπαλών πετοσφαίρισης ίσο με τον αριθμό των μαθητών.
•Αριθμό αφρόμπαλων ίσο με τον αριθμό των μαθητών.
•Σχοινί στη θέση του φιλέ.
•Τρία στεφάνια που θα τοποθετηθούν στους σταθμούς 2,3,4.
•Δύο κασόνια με μπάλες πετοσφαίρισης στα δύο άκρα του φιλέ.

ΠΟΡΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΑΦΟΡΜΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ
(4 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο ενημέρωσης και αρχίζει μέσα από ερωτοαποκρίσεις να εκμαιεύσει τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών στην πετοσφαίριση. Αναπτύσσεται ένας διάλογος μεταξύ παιδιών και εκπαιδευτικού κατά τον οποίο αναφέρεται ότι: η πετοσφαίριση είναι ένα ομαδικό παιχνίδι, κάθε ομάδα αποτελείται από έξι παίκτες, το γήπεδο της πετοσφαίρισης έχει διαστάσεις 18Χ9 μέτρα, στη μέση του γηπέδου είναι το δίκτυ που έχει ύψος 2,43 μέτρα για τους άντρες και 2,24 μέτρα για τις γυναίκες, οι παίκτες αλλάζουν θέση περιστροφικά κάθε φορά που η ομάδα τους κερδίζει δικαίωμα σερβίς. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει και εξηγεί στα παιδιά το Σχεδιάγραμμα 1 (βρίσκεται στο παράρτημα).
Ακολουθεί προθέρμανση δύο λεπτών, κατά την οποία τα παιδιά κάνουν δυο γύρους του γηπέδου της πετοσφαίρισης, με ελαφρύ τρέξιμο, σε ευθεία και στο πλάι, καθώς και διατάσεις.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (6 λεπτά):
Κυκλική εκγύμναση, για εξάσκηση, επανάληψη και εμπέδωση των δεξιοτήτων που έχουν ήδη διδακτεί τα παιδιά. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί 4 σταθμούς, σε διαφορετικά μέρη του γηπέδου. Στους σταθμούς 2,3,4 τοποθετεί από ένα στεφάνι, στο οποίο θα βρίσκονται οι μπάλες που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές. Στο σταθμό 2 τοποθετεί τρείς αφρόμπαλες και στους σταθμούς 3,4 τοποθετεί από τρεις μπάλες πετοσφαίρισης. Σε κάθε σταθμό υπάρχει μια αφίσα, η οποία περιλαμβάνει τα κριτήρια που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους οι μαθητές για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης δεξιότητας. Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια, όπου ο ένας είναι ο Α και ο άλλος ο Β. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν 2-3 ζευγάρια μαθητών. Κάθε μαθητής έχει στη διάθεσή του 30 δευτερόλεπτα για να εξασκηθεί σε κάθε σταθμό. Τους δίνεται φύλλο κριτηρίων (βρίσκεται στο παράρτημα) για ετεροαξιολόγηση, όπου κάθε μαθητής αξιολογεί κατά πόσον το ζευγάρι του εκπληρώνει τα κριτήρια που αναφέρονται στις αφίσες. Ο εκπαιδευτικός κατά την κυκλική εκγύμναση, βάζει μουσική και τη σταματά κάθε 30 δευτερόλεπτα, για αλλαγή ρόλων σε κάθε ζευγάρι, ή αλλαγή σταθμού.

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός ρωτά τους μαθητές εάν γνωρίζει κάποιος τη δεξιότητα της μανσέτας. Αν υπάρχει μαθητής που γνωρίζει τη δεξιότητα, χρησιμοποιείται ως μοντέλο για την επίδειξη, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, αλλιώς, ο ίδιος ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει τη δεξιότητα της μανσέτας. Έπειτα, δείχνει στα παιδιά την αφίσα με τα κριτήρια για σωστή εκτέλεση της μανσέτας. Κάθε μαθητής παίρνει μια μπάλα πετοσφαίρισης και τοποθετείται στο χώρο, έτσι ώστε να δημιουργούνται σειρές των 5 ατόμων και εκτελεί μανσέτα στον αέρα. Ακολούθως, οι μαθητές διακορπίζονται στο χώρο του γηπέδου και ατομικά εξασκούνται στη νέα δεξιότητα στον τοίχο. Ο εκπαιδευτικός, κατά την εξάσκηση των μαθητών, διορθώνει τυχόν λάθη, επιβραβεύει και ανατροφοδοτεί.

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Συνδυασμός πάσας με δάκτυλα και μανσέτας. Οι μαθητές δημιουργούν ζευγάρια και διασκορπίζονται στο χώρο. Κάθε ζευγάρι παίρνει από μια μπάλα πετοσφαίρισης. Ο ένας ρίχνει τη μπάλα στον άλλο, χρησιμοποιώντας πάσα με τα δάκτυλα και ο άλλος αποκρούει με μανσέτα. Αυτό επαναλαμβάνεται 10 φορές και μετά αντιστρέφονται οι ρόλοι τους. Ο εκπαιδευτικός κινείται μεταξύ των ζευγαριών, ελέγχει, ανατροφοδοτεί και παρέχει στήριξη και βοήθεια όπου χρειάζεται.

4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (6 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός έχει τοποθετήσει πριν την έναρξη του μαθήματος το δίκτυ (φιλέ) στη μέση του γηπέδου, όπως επίσης και δύο κασόνια με μπάλες της πετοσφαίρισης στα δύο άκρα του φιλέ. Οι μαθητές δημιουργούν δύο σειρές, ο ένας πίσω από τον άλλο. Η μια σειρά δημιουργείται στο ένα μισό του γηπέδου και η άλλη στο άλλο μισό. Ο δάσκαλος έχει το ρόλο πασαδόρου μπροστά από το φιλέ, στη θέση Α (βλέπε σχεδιάγραμμα) και ένας μαθητής, στον ίδιο ρόλο, στη θέση Β. Οι δύο πασαδόροι ρίχνουν τη μπάλα σε κάθε μαθητή που βρίσκεται απέναντι τους, χρησιμοποιώντας πάσα με τα δάκτυλα. Οι μαθητές, ένας ένας αποκρούουν τη μπάλα με μανσέτα προσπαθώντας να την περάσουν πάνω από το φιλέ, στην αντίθετη πλευρά του γηπέδου. Ο μαθητής που έχει αποκρούσει τη μπάλα, τη μαζεύει από χάμω και την τοποθετεί στο κασόνι, ενώ ταυτόχρονα ο πασαδόρος παίρνει άλλη μπάλα από το κασόνι και επαναλαμβάνει τη διαδικασία.
5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Οι μαθητές μπαίνουν σε ζεύγη και κάθε ζεύγος παίρνει από μια μπάλα. Στέκονται ο ένας απέναντι από τον άλλο και στο μέσο τους βρίσκεται το φιλέ. Στην αρχή πασάρουν τη μπάλα ο ένας στον άλλο μόνο με μανσέτα, ώστε η μπάλα να περνά πάνω από το φιλέ και στη συνέχεια, χρησιμοποιούν συνδυασμό μανσέτας και πάσας με δάκτυλα ώστε να επιτύχουν τρεις συνεχόμενες πάσες. Κάθε φορά που η ομάδα το πετυχαίνει, κερδίζει 1 βαθμό. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για πέντε λεπτά και η ομάδα που θα συγκεντρώσει τους πιο πολλούς βαθμούς, είναι η νικήτρια.

6η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Οι μαθητές σχηματίζουν τριάδες. Κάθε ομάδα παίρνει μια μπάλα, καταλαμβάνει ξεχωριστό χώρο στο γήπεδο, όπου σχηματίζει ένα τρίγωνο όπως στο σχεδιάγραμμα. Ο παίκτης Α (βλέπε σχεδιάγραμμα) έχει το ρόλο του πασαδόρου και πασάρει τη μπάλα με μανσέτα στους 2 συμπαίκτες του. Οι παίκτες 1 και 2 αποκρούουν τη μπάλα χρησιμοποιώντας πάσα με δάκτυλα, στέλνοντας την πίσω στον πασαδόρο. Κάθε φορά ο πασαδόρος ρίχνει τη μπάλα σε ένα από τους δύο παίκτες. Αφού ο παίκτης Α συμπληρώσει δέκα μπαλιές, οι παίκτες 1 και 2, με τη σειρά, παίρνουν το ρόλο του πασαδόρου.

7η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (8 λεπτά): Οι μαθητές θα παίξουν ένα παιχνίδι mini volley, στο οποίο θα εφαρμόσουν τη νέα δεξιότητα που έμαθαν (μανσέτα), σε συνδυασμό με την παλιά (πάσα με δάκτυλα). Οι μαθητές δημιουργούν ομάδες των 3 ατόμων.Κάθε φορά δύο ομάδες παίζουν και άλλες δυο ομάδες έχουν το ρόλο του θεατή-κριτή.Ο δάσκαλος διαδραματίζει το ρόλο του διαιτητή, χρησιμοποιώντας κάρτες θετικής και διορθωτικής ανατροφοδότησης (βρίσκονται στο παράρτημα).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Θα γίνει μέσα από τα φύλλα κριτηρίων (ετεροαξιολόγησης) που θα συμπληρώσουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του κύκλου εκγύμνασης. Επίσης, ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συμμετοχή, το ενδιαφέρον και την προσπάθεια των μαθητών σε κάθε δραστηριότητα. Η τελική αξιολόγηση θα γίνει μέσα από το παιχνίδι mini volley, όπου ο εκπαιδευτικός αξιολογεί αν κάθε μαθητής εφαρμόζει όλα τα κριτήρια που διδάχτηκε για την εκτέλεση κάθε δεξιότητας.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ


Σχεδιάγραμμα 1




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου