Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό να δώσει μια άλλη επιλόγη στους δασκάλους που διδάσκουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο. Στο θεματολόγιο του ιστολογίου περιλαμβάνονται δραστηριότητες, σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας, κριτήρια αξιολόγησης και πολλά άλλα που αφορούν και τις πέντε περιοχές των αθλητικών δραστηριοτήτων στις οποίες στοχεύει το μαθήμα της Φυσικής Αγωγής.
ΑΘΛΟΠΑΙΔΙΕΣ , ΣΤΙΒΟΣ , ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ, ΧΟΡΟΣ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Μέσα από την ετοιμασία και εφαρμογή αυτού του υλικού θέλησα να δώσω ένα πιο ζωντάνο και διασκεδαστικό χρώμα στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και να το κάνω ακομή πιο ενδιαφέρον για τα μικρά παιδιά του δημοτικού σχολείου.
Παρακαλώ όπως έχω τα δικά σας σχόλια αλλά και τις δικές σας ιδεές ώστε να ενισχυθεί τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά αυτή η προσπάθεια. Για δημοσίευση στο ιστολόγιο δικού σας εκπαιδευτικού υλικού οποιασδήποτε μορφής παρακαλώ στείλτε το στην ηλεκτρονική διεύθυνση savvidg@cytanet.com.cy

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2009

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ - ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΠΑΛΑΣ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ


ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Θέμα: Μεταφορά μπάλας

Στόχοι:
Οι μαθητές να
- κινούνται με ασφάλεια στα όρια του γηπέδου χωρίς να συγκρούονται με τους συμμαθητές τους.
- εργάζονται στον ατομικό τους χώρο.
- μεταφέρουν με διάφορους τρόπους την μπάλα.
- συνεργάζονται σε μικρές ομάδες για επίλυση προβλημάτων.

Υλικά:
Αφρώδης μπάλες (1 κάθε παιδί)
Στεφανάκια στήριξης μπαλών
Ραδιοκασετόφωνο
Ταμπουρίνο

Χώρος: κλειστή αίθουσα

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Συγκέντρωση – Στοχοθεσία

Μουσική και κίνηση
Βάζουμε στο ραδιόφωνο να παίζει το τραγούδι «Χαρωπά τα δυο μου
χέρια τα κτυπώ». Τα παιδιά περπατούν ελεύθερα στο χώρο και κάθε φορά που ακούνε το ρεφρέν εκτελούν με ηχηρές προτάσεις (κτύπημα χεριών, ποδιών, δακτύλων) τα λόγια του τραγουδιού.

Πέστε το όνομα σας
Κυνηγοί: 2-3 παιδιά (συχνές αλλαγές)
Τα παιδιά τρέχουν ελεύθερα στο γήπεδο. Οι κυνηγοί προσπαθούν να τους ακουμπήσουν. Όταν τους ακουμπήσουν γίνονται αγάλματα.
Ελευθερία: Ο δάσκαλος ακουμπά τα παιδιά και τα παιδιά λένε το όνομα τους, ελευθερώνονται και ξανατρέχουν.

Εστιάζουμε την προσοχή τους στον ανεκμετάλλευτο χώρο.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ

Ατομικά με μπάλα

Α) Ελεύθερα: τα παιδιά χειρίζονται την μπάλα όπως θέλουν.

Β) Τα παιδιά τρέχουν (χαλαρό τροχάδην) κρατώντας την μπάλα με διάφορους τρόπους:
- πάνω από κεφάλι
- πίσω από την πλάτη
- μπροστά από το στήθος
- με αριστερό , με δεξί χέρι
- η μπάλα μέσα και έξω από τα πόδια διαγράφει ένα οκταράκι

Το ταξί και ο ιδιότροπος πελάτης
Ο δάσκαλος παροτρύνει τα παιδιά να μετακινηθούν στο χώρο προσέχοντας να μην τους πέσει η μπάλα, ο πελάτης τους. Τους επισημάνει ότι ο πελάτης τους είναι ιδιότροπος και δε θέλει να τον μεταφέρουν με τα χέρια.

Ιδέες μεταφοράς της μπάλας με:
- μηρούς
- αστραγάλους
- γόνατα
- αυχένα
- ώμο - κεφάλι

Ζευγάρια

Α) Μεταφορά μπάλας
Τα ταξί σχηματίζουν ζευγαράκια και καλούνται τώρα μαζί να μεταφέρουν τον ιδιότροπο πελάτη τους. (2 παιδιά – 1 μπάλα )
- πλάτη με πλάτη
- μέτωπο με μέτωπο

Τα παιδιά δοκιμάζουν να μεταφέρουν μαζί και τους 2 ιδιότροπους πελάτες τους (2 παιδιά – 2 μπάλες)

Β) Κλέψε την μπάλα
Τα παιδιά σχηματίζουν 2 ευθείες με τα ζευγάρια το ένα πίσω από το άλλο. Τα ζευγάρια αραιώνουν στις γραμμές του γηπέδου και στέκονται ο ένας απέναντι από τον άλλο με την μπάλα στο μέσο της απόστασης τους. Με το σφύριγμα τρέχουν να κλέψουν πρώτοι την μπάλα και να την μεταφέρουν πίσω χωρίς να τους ακουμπήσει ο συμμαθητής τους.

Παρουσιάζουμε τους τρόπους που σκέφτηκαν τα παιδιά.

ΤΕΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Ο χαλασμένος σκουπιδοτενεκές
Τα παιδιά προσπαθούν να μαζέψουν τα σκουπίδια (μπάλες), που πετά ο χαλασμένος σκουπιδοτενεκές, ο δάσκαλος.
Ο δάσκαλος βρίσκεται στο κέντρο μαζί με ένα κιβώτιο από 20-30 μπάλες και αρχίζει να τις πετά προς όλες τις κατευθύνσεις. Τα παιδιά μαζεύουν τα σκουπίδια (μπάλες) και τις επιστρέφουν στο κιβώτιο. Κερδίζουν τα παιδιά που θα μαζέψουν τις περισσότερες μπάλες.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009

ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΟΔΗΓΙΕΣ - ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Θέμα: Γνωριμία ,Επικοινωνία, Οδηγίες - Κανονισμοί

Στόχοι:
Οι μαθητές να
- αναπτύξουν επικοινωνία με το δάσκαλο και τους συμμαθητές τους.
- συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους σε μικρές ομάδες.
- ξεκινούν και να σταματούν στο σήμα ή παράγγελμα του δασκάλου ( οπτικά – ακουστικά ερεθίσματα )
- εφαρμόζουν κανονισμούς για την ασφάλεια και υγεία τους αλλά και γενικότερα.

Υλικά:
4 αφρώδης μπάλες
4 στεφανάκια
Ραδιοκασετόφωνο
Ταμπουρίνο

Χώρος: κλειστή αίθουσα

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Σχηματισμός για οδηγίες

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ

- Στολή (αθλητικά ρούχα και υποδήματα)
- Ακολουθώ πιστά τις οδηγίες του δασκάλου
- ΔΙΠΛΟ ΣΦΥΡΙΓΜΑ (Σταματώ – Ακούω)
- Δεν ενοχλώ τους συμμαθητές μου ( αποφεύγω συζητήσεις , χειρονομίες , τσακωμούς , ενοχλήσεις).
- Εκτιμώ την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα
- Ποινές
- Χρησιμοποιώ με προσοχή τα όργανα
- Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΓΥΜΝΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
-
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

- όχι ρολόγια , καδένες , σκουλαρίκια
- μπουκαλάκι με νερό
- καπελάκι
- πετσέτα
- δεύτερη φανέλα
- αντηλιακή κρέμα

Τα παιδιά κινούνται στο χώρο ελεύθερα ( περπάτημα )
Με το σήμα του δασκάλου παγώνουν και σταματούν (γίνονται αγάλματα). Αρχικά παγώνουν - σταματούν με όποιο τρόπο θέλουν. Στη συνέχεια παγώνουν – σταματούν κάνοντας πότε χαρούμενες και πότε λυπημένες φατσούλες.

Εστιάζουμε την προσοχή τους στον ανεκμετάλλευτο χώρο.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ

Μουσική και κίνηση
Βάζουμε στο ραδιόφωνο να παίξει το ρεφρέν του τραγουδιού «Πάω στο σχολείο» και αποφασίζουμε με τα παιδιά τι κινήσεις μπορούν να κάνουν για να συνοδεύσουν κινητικά το τραγούδι.
Βάζουμε και πάλι το τραγούδι από την αρχή. Τα παιδιά περπατούν ελεύθερα στο χώρο και κάθε φορά που ακούνε το ρεφρέν κάνουν τις κινήσεις που συμφωνήσαν μαζί με το δάσκαλο.

Τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο
Ο δάσκαλος που βρίσκεται στο κέντρο κυλά την μπάλα σε ένα παιδί και αυτό αφού την επιστρέψει προφέρει το όνομά τους κι εκτελεί ( σύμφωνα με τις συλλαβές του ονόματός τους) ηχηρές κινήσεις.
- κτύπημα χεριών
- κτύπημα ποδιών στο έδαφος
- κτύπημα δακτύλων
- κτύπημα με τα χέρια στο στήθος
Η άσκηση ολοκληρώνεται όταν όλα τα παιδιά προφέρουν τα ονόματά τους.

Τα παιδιά κινούνται στο χώρο ελεύθερα ( χαλαρό τρέξιμο)
Με το σήμα του δασκάλου βρίσκουν ένα συμμαθητή τους και σχηματίζουν δυάδες
- κάνοντας χειραψία
- κτυπώντας τα χέρια τους (κόλλα το)
- κάνοντας αγκαλίτσα
- ενώνοντας τις πλάτες

Παιχνίδια γνωριμίας
Τα παιδιά σχηματίζουν ομάδες. Η κάθε ομάδα κάνει ένα κύκλο στο δικό της χώρο και παίζει τα πιο κάτω παιχνίδια γνωριμίας.

Α) Ένα παιδί βρίσκεται στο κέντρο και κυλά την μπάλα σε ένα συμμαθητή του και πάει πίσω στη θέση του. Το παιδί που παίρνει την μπάλα φωνάζει το όνομα του και τρέχει να πάει αυτός στο κέντρο για να συνεχιστεί το παιχνίδι.

Β) Ένα παιδί βρίσκεται στο κέντρο και αφού φωνάξει το όνομα ενός συμμαθητή του ρίχνει ψηλά την μπάλα και πάει πίσω στη θέση του. Ο μαθητής που ακούει το όνομα του τρέχει να προλάβει να πιάσει την μπάλα πριν πέσει στο έδαφος για να συνεχιστεί το παιχνίδι.

ΤΕΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Τα παιδιά κάθε ομάδας παίρνουν χέρια και σχηματίζουν ένα κύκλο.
Βάζουμε το τραγούδι « Πάω στο σχολείο» και τα παιδιά κινούνταιμαζί στον κύκλο και στο ρεφρέν αφήνουν τα χέρια και κάνουν τις κινήσεις που συμφωνήσαμε στην αρχή του μαθήματος.


Όλα τα παιδιά και ο δάσκαλος παίρνουν χέρια και σχηματίζουν ένα μεγάλο κύκλο. Βάζουμε το τραγούδι « Πάω στο σχολείο » και τα παιδιά κάνουν τις κινήσεις που υποδεικνύει ο δάσκαλος.
Κινήσεις προς τα έξω, κινήσεις προς τα μέσα, στροφές κλπ.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ